Over de PVDA

Ons project? Een sociale stad die er staat voor iedereen

Ook in Mortsel stijgt de populariteit van de PVDA. Werk aan de winkel dus voor onze nieuwe lokale afdeling!

Met de ligging op een boogscheut van Antwerpen heeft Mortsel sterke troeven, maar ook grote uitdagingen. Het knooppunt van invalswegen en het trein-tram-bus-verkeer brengen veel mensen naar Mortsel. Dat maakt van de zorg voor de veiligheid van zwakke weggebruikers en de verbetering van ons openbaar vervoer een voortdurend aandachtspunt.

In de voorbije jaren zien we in onze stad heel wat veranderen. Door de hoge prijzen hebben steeds meer mensen het moeilijk om hun woning te betalen of verbouwingen uit te voeren. Steeds meer mensen zijn op zoek: op zoek naar werk, een stabiel inkomen, naar hoe ze hun kinderen voldoende kunnen steunen op school, hoe ze gezond kunnen blijven of waar ze betaalbare en goede zorg kunnen vinden voor ouderen. De PVDA wil ijveren voor sociale voorzieningen die hier een antwoord op geven. We ondersteunen acties om sociaal onrecht aan te pakken.

Sociale en ecologische oplossingen voor de toekomst kunnen lokaal beginnen: minder uren op het werk en meer uren om samen dingen te doen, een ziekenhuis waar je terug op alle diensten kan rekenen, een wijkgezondheidscentrum waar je gratis terecht kan bij je huisarts, een project dat woningisolatie voor iedereen mogelijk maakt, publieke kinderopvang voor de kleinsten en kwalitatief jeugdwerk voor alle kinderen en jongeren, investeren in sociale noden. Er zijn heel wat mogelijkheden, zowel voor het lokaal bestuur als voor geëngageerde burgers. Maar dat veronderstelt ook kritische actie ten aanzien van mega-bouwprojecten zoals dat op de Brialmontsite of de afbouw van de Sint-Jozefkliniek.

Dat is waaraan wij aandacht willen besteden. Niet aan prestigeprojecten, maar aan Mortsel als een sociale stad die er staat voor werkende mensen, jongeren en mensen die het moeilijk hebben. Een Mortsel op mensenmaat.

De PVDA doet op een heel eigen manier aan politiek: luisteren naar de mensen en samen met hen de kracht opbouwen die dingen kan veranderen. Dat maakt enorm veel mogelijk. Kijk maar naar het afvoeren van de Turteltaks.

Van september 2017 tot januari 2018 organiseerden we een grote bevraging waar 655 Mortselaars aan deelnamen. Ze spraken zich uit over onze gemeente, over wat anders kan en wat beter moet. Met de resultaten werken we ons programma voor een stad op mensenmaat uit.

De PVDA laat een nieuwe wind waaien en wordt de sociale oppositie in Mortsel. Een positieve stem van onderuit die we vanaf 2018 ook in de gemeenteraad brengen. Daar zullen we een stem zijn voor werkende mensen, jongeren en iedereen die het moeilijk heeft in onze stad. De PVDA zal ook de stem laten klinken van al die mensen die elke dag opnieuw hun nek uitsteken, die mee hun schouders zetten onder sociale projecten en actief zijn in armoede-organisaties, oudercomités, vakbonden en milieuorganisaties.