PVDA geeft petitie af aan Mortsels stadsbestuur en doet 10 voorstellen om afvalophaling bij te sturen

Woensdag 21 april kwamen enkele leden van PVDA Mortsel met zwarte Diftar containers samen voor het kantoor van de burgemeester in de Meerminne. Sisse Verstappen en Ward Coenegrachts gaven een petitie af met 500 handtekeningen en zaten nadien samen met burgemeester Broeckx over 10 concrete voorstellen om de invoering van Diftar bij te sturen.

De PVDA is het er niet mee eens dat de afvalophaling vanaf 1 mei duurder wordt en de dienstverlening wordt gehalveerd. Zeker voor senioren, voor minder mobiele mensen en voor mensen die klein wonen, zijn de containers problematisch. Diftar werd ingevoerd zonder enige inspraak van de burgers. Die mening wordt door vele Mortselaars gedeeld, wat bleek uit het succes van de petitiecampagne.

Sisse VerstapppenNu de invoering dichtbij komt, doet de PVDA 10 concrete voorstellen om de afvalophaling betaalbaar, praktisch en sociaal rechtvaardig te houden. Die verzamelde de partij uit de vele reacties die Mortselaars doorstuurden als reactie op de petitiecampagne. (Lees de 10 punten hier) De voorstellen werden overhandigd en toegelicht aan burgemeester Broeckx, die tevens voorzitter is van intercommunale Igean.

Sisse Verstappen (PVDA Mortsel): "Het gaat om maatregelen die het gemeentebestuur perfect in de volgende weken kan beslissen, en die voor veel mensen een groot verschil zouden maken. We stellen voor om de kiloprijzen van restafval met 20% te verlagen. We pleiten ervoor om de dienstverlening wekelijks te houden, en de wekelijkse ophaling meteen ook in te voeren voor de blauwe zak. Daarnaast vragen we ook een verlenging van de termijn om gratis je container in te wisselen nu heel wat mensen gaan merken dat ze met een te grote container opgescheept werden. En dat wie wieltjes wil voor zijn 40 liter container, die gratis kan krijgen, in plaats van 20 euro bij te moeten betalen."  Voor senioren en minder mobiele mensen wil de PVDA de afvalzakken behouden, wat het voor hen veel praktischer maakt. De partij wil ook een hulpteam van de stad om - op vraag - bewoners bij te staan.

Sisse Verstappen: "Ook de sociale compensatie is vandaag erg pover. Die moet hoger naar 30 euro per persoon, en iedereen met een inkomen onder de armoedegrens moet er recht op krijgen. We willen die steun uitgebreid zien aan jonge ouders en mensen die ongewild extra afval hebben om medische redenen. Tenslotte vragen we een grondige openbare evaluatie van Diftar binnen 6 maanden, aangezien elke inspraak ontbrak bij de beslissing over de invoering. En een beleid met extra openbare vuilbakjes en meer ondersteuning van de vrijwillige buurtboeners om de toenemende vervuiling van Mortsel tegen te gaan."

Waarom zijn zoveel mensen boos?

Diftar maakt de afvalophaling duurder, terwijl de bestaande restafvalzak in Mortsel al 42% duurder was dan die in Antwerpen. De doelstelling van het stadsbestuur is om 240.000 euro te besparen die nu kwam vanuit de gemeentebegroting. Die factuur komt nu bij de burgers terecht. Tegelijk wordt de dienstverlening gehalveerd omdat de ophaling slechts om de twee weken meer zal gebeuren. De kosten worden niet sociaal rechtvaardig verdeeld, want er is geen enkel verschil voor lage en hoge inkomens, op uitzondering van beperkte sociale correcties.

"Waar de Mortselaars misschien wel het meest problemen over vastgesteld hebben, zijn de praktische gevolgen van de invoering van containers", zegt Sisse Verstappen "Daarbij is er helemaal geen rekening gehouden met de leefsituatie in de dichtst bebouwde gemeente van Vlaanderen. Er is niet gedacht aan de vele mensen die klein wonen, aan senioren, aan mensen die minder mobiel zijn. Voor hen is het buiten- en binnenzetten, het uitkuisen en een plaats geven van een container, allesbehalve vanzelfsprekend."

De petitie kan je nog altijd tekenen op https://mortsel.pvda.be/stopdiftar