Petitie: Stop Diftar in Mortsel

Hou de afvalophaling betaalbaar en praktisch

Op 1 mei 2021 wil het stadsbestuur van Mortsel onze vuilzak vervangen door een Diftar container. Je betaalt maandelijks voor je container, per ophaling, per kilo. En apart voor een slot (20€). Diftar wordt voor de meerderheid duurder, en dat voor minder dienstverlening met afvalophaling om de twee weken. Dit is vooral onpraktisch voor wie klein woont of minder mobiel is.

• Het stadsbestuur schuift een jaarlijkse factuur van 240.000 euro door naar de Mortselaar. De Diftar-factuur is een onrechtvaardige vlaktaks die geen onderscheid maakt tussen gewone en hoge inkomens. Zo is het de kleine man die relatief het meest betaalt.
  • Er is geen enkele inspraak geweest van de inwoners over de prijsverhoging en de afbraak van de dienstverlening.
  • Vandaag wordt er veel winst gemaakt op productie en verwerking van afval. Afval moet bij de bron worden aangepakt. Ja voor minder afval, met meer bewustmaking. Geen dure Diftar.
Om die redenen vraagt de PVDA het stadsbestuur om terug te komen op de invoering van Diftar op 1 mei.
509 ondertekenaars, op naar 1,000!

Teken jij ook?

Velden met een * zijn verplicht.

Door deze petitie te ondertekenen verklaar je je akkoord dat de PVDA de door jou verstrekte gegevens bijhoudt. Je kunt die gegevens opvragen, laten verbeteren en laten verwijderen. Dat kan per e-mail naar [email protected], of per brief naar PVDA, M. Lemonnierlaan 171, 1000 Brussel. Als je vindt dat we je persoonsgegevens op een onrechtmatige manier verwerkt hebben, kun je een klacht indienen bij de Privacycommissie. Meer over het privacybeleid van de PVDA: www.pvda.be/privacy.

Doe je mee?