Wijktochten PVDA: geef ons jouw mening aan je voordeur

Al enkele weken trekt een ploeg gemotiveerde vrijwilligers er elk weekend op uit, straat per straat en wijk per wijk. De PVDA pakt politiek dan ook anders aan. "Als je écht wil weten wat mensen verwachten, wat ze goed vinden en anders willen, dan moet je daar ook écht tijd voor nemen", vertelt PVDA-voorzitter Erik Vandenhoeck.

wijktocht_2.jpgIn september startte de PVDA met een grote bevraging van Mortsel. Een stevige vragenlijst waar iedereen zijn mening op kwijt kan. Met open vragen als "Wat zou jij het eerst aanpakken als je burgemeester van Mortsel was". Maar ook met 24 voorstellen rond mobiliteit, woonbeleid, armoede, rond groene en gezonde wijken, openbare diensten en werkbaar werk. Met vragen over inspraak en aandacht voor kwetsbare groepen in onze stad.

Ondertussen vulden al 350 Mortselaars de bevraging in, op papier of via het online formulier. En ook al is het niet elke week het perfecte weertje om buiten op pad te gaan, elk weekend trekken we met een groep vrijwilligers de wijken in om zoveel mogelijk mensen de kans te geven hun mening te laten horen. De reacties die we krijgen geven telkens weer een hoop instant energie. Sommige mensen vinden dat het eigenlijk het stadsbestuur zou moeten zijn dat zo een initiatief neemt. Maar veel mensen zijn al blij verrast om te zien dat er nog interesse is in hoe zij over hun stad denken, ook al hebben ze soms helemaal geen voorkeur voor de PVDA. We horen waar de Mortselaars tevreden over zijn, maar ook van voorstellen en bezorgdheden in straten en wijken, die geen gehoor krijgen.

Mensen betrekken, zich laten uitspreken, en daarmee aan de slag gaan. Daar begint alles mee in de politiek in PVDA-stijl. Al die meningen, en de schat aan ideeën zullen de allerbeste basis zijn om aan een sterk programma te gaan werken eens de bevraging is afgerond begin februari 2018. Maar eerst gaan we nog enkele weken verder om minstens 600 mensen aan het woord te laten. Dus misschien, tot aan jouw voordeur?