SolidariTeams naar gezinnen getroffen door overstromingen

Deze zomer was er de ongeziene ramp door de overstromingen in de Vallei van de Vesder. Duizenden gezinnen verloren een droge en veilige thuis. Meer dan 2,5 maand later blijft georganiseerde hulp uit, en blijven veel mensen zitten in nauwelijks leefbare omstandigheden.

Op het ogenblik dat de overheid tekort schoot, was de solidariteit indrukwekkend in heel het land, en kwam die van tal van individuen en organisaties. De Solidariteams van de PVDA waren vanaf de eerste dagen aanwezig om de getroffen gezinnen bij te staan met het leegmaken van huizen, opkuisen van straten, en met alle werken om opnieuw te zorgen voor leefbare omstandigheden.

Op 20 juli vertrok het eerste Solidariteam vanuit Mortsel, vanaf 25 juli zetten we soepteams op poten. Die teams zorgde voor grote hoeveelheden verse soep die we brengen naar de regio van Verviers en die we ter plekke warm verdelen in de wijken. Ook in augustus en september zetten we solidariteit verder met regelmatige ploegjes. We haalden ook financiële steun op waarmee industriële drogers werden gekocht om de huizen droog te krijgen. Die steun aan onze getroffen landgenoten willen we verder organiseren zo lang ze nodig blijft.

Wat kan je doen?

Op 17 oktober vertrekt er opnieuw een Solidariteam richting Verviers om getroffen gezinnen te helpen met werken in hun huis.

=> Klusteam. Concreet: we vertrekken om 8u met auto's vanuit Mortsel vanaf de parking van zwembad Den Bessem (Liersesteenweg 15). Je neemt werkkledij, werkhandschoenen, emmers, schup en borstel, eventueel een drilboor, hamer en beitel mee. En evt specifiek materiaal (spreken we af met ingeschrevenen). En boterhammen voor 's middags. Om 10u verdelen we taken in Verviers. We vertrekken terug naar huis omstreeks 17u om rond 18u30 terug te zijn.

223280461_1506543113023135_5052062284301888968_n.jpg=> Soepteam. Help je liever op een andere manier of is fysiek werk te zwaar? Dan zijn we ook op zoek naar mensen die 's morgens een grote hoeveelheid verse soep willen maken. En naar mensen die 's middags (rond 13u) de soep met de auto naar Verviers willen brengen, om ze daar te verdelen in de wijken, samen met een gids die we voorzien. Deze ploeg is terug rond 21u30.

=> Giften. Heb je geen tijd, dan blijft je financiële steun heel welkom. Doe een gift op rekeningnummer BE05 0011 1514 8675 van het steunfonds Solidariteams met als mededeling "Noodhulp overstromingen". De giften gaan integraal naar de slachtoffers, via steunfondsen en lokale hulpcentra door vrijwilligers gerund.

Wil je mee op 17 oktober? Wil je helpen met het soepteam? Of lukt die dag niet, maar kan je wel op een andere dag? Laat weten via mortsel@pvda.be als je wil meedoen en bezorg ons je gegevens. Dan zorgen wij dat je ook verzekerd bent.