PVDA vindt het onaanvaardbaar hoe directie Agfa-Gevaert omgaat met personeel en veiligheid

agfa1.jpg

Op dinsdag 28 juni organiseerde de vakbonden bij Agfa-Gevaert een 24 uren staking tegen de aanhoudende besparingen. PVDA volksvertegenwoordigers Peter Mertens en Jos D'Haese kwamen de arbeiders en bedienden van Agfa-Gevaert een hart onder de riem steken. De besparingen op personeel en op veiligheid moeten stoppen.

In het vakbondspamflet van het gemeenschappelijk vakbondsfront ABVV en ACV lezen we: "Wij willen een waardige toekomst! (...) Wat brengt de dag van morgen? Zal ik nog werk hebben, en zo ja... waar? De werkdruk wordt steeds zwaarder, de flexibiliteit wordt hyper, de goesting en overgave steeds minder." Terwijl bediendenjobs van de diensten ICT en Finance werden geschrapt of uitbesteed gaan de besparingsplannen maar verder. Dure consultancybedrijven als Proudfoot komen jobs doorlichten om te besparen, maar van sociaal overleg is er geen sprake. De arbeiders keurden nieuwe loonschalen goed om in ruil nieuwe tewerkstelling naar België te krijgen. Maar nu er een nieuwe membramenfabriek moet komen (Zirfon) gaat men ze mogelijk ergens anders laten bouwen. Dat is woordbreuk, in strijd met de gemaakte afspraken.

Ook de veiligheid en preventie wordt steeds minder ernstig genomen onder druk van de besparingen. Terwijl de brandweerploegen vroeger wel uit tien personen bestonden, wil de directie nu een volgende stap zetten door het aantal vaste brandweermannen per ploeg te verminderen van vier naar drie. Zo kan je geen ernstige interventies meer doen. Het toppunt is dat er met het Zilverkwartier in de Oogststraat vlak over de ingang van Gevaert 5 een hele nieuwe woonwijk werd gelanceerd, met een nieuwe supermarkt op het gelijkvloers. Vanaf 344.000 kan je er nog terecht voor een 2 slaapkamer-appartement.

Besparen op werknemers en veiligheid, 4 miljoen euro voor ex-ceo

De PVDA vindt het onaanvaardbaar dat de directie van Agfa-Gevaert steeds verder gaat met besparingen. Honderden jobs worden uitbesteed of geschrapt. Nochtans is de rol van een geschoolde brandweerploeg cruciaal, voor een bedrijf met scheikundige processen dat midden in de woonwijken van Mortsel en Berchem ligt. Woonhuizen en scholen liggen vlakbij de bedrijfsterreinen, met gevaarlijke chemische producten en installaties. Het is dan ook onbegrijpelijk dat besparingen op de veiligheid van de werknemers bewoners worden doorgevoerd. Terwijl de vakbonden nog maar vorig jaar aankloegen dat ex-ceo Christian Reinaudo bij zijn afscheid bijna 4 miljoen euro opstreek.

Voor CEO's en aandeelhouders kan alles, maar voor wie werkt bij of woont rond Agfa-Gevaert is elke kost teveel. Als we één les moeten trekken uit corona, is het toch wel dat we veel meer moeten investeren in preventie. Dat we nooit meer een pandemie in moeten omdat de stock mondmaskers  door de verantwoordelijken werd vernietigd.

De PVDA vraagt de gemeentebesturen van Antwerpen en Mortsel dan ook zo snel mogelijk de directie op haar verantwoordelijkheid te wijzen naar de bevolking, in plaats van kille besparingen te doen ten koste van mens, veiligheid en gezondheid.

(Foto's Mie Verschooten, Ward Coenegrachts)

agfa2.jpg

agfa3.jpg