Versterk de mobiliteit in Mortsel

De stad weer in beweging brengen op zo’n manier dat iedereen mee kan: dat is de mobiliteitsuitdaging. Een performant openbaar vervoer kan de ruggengraat van een duurzame mobiliteit worden. De fiets laten we verder groeien tot een gezond en veilig alternatief voor de auto. En als je toch een auto nodig hebt, kies je het best voor een auto die zo weinig mogelijk vervuilt. We zorgen voor oplossingen zodat doorgaand verkeer niet langer door de stad wordt geleid. Een slimme ruimtelijke ordening zorgt ervoor dat sommige verplaatsingen gewoon niet meer hoeven. Op die manier trekken we het verkeer weer vlot en zorgen we voor propere lucht in de stad.

Wat wij willen

Meer achtergrondinformatie

1. Een performant openbaar vervoer als ruggengraat

  • We dringen aan op investeringen bij De Lijn en de NMBS: in voertuigen, infrastructuur en personeel. Zo verbeteren we de kwaliteit van de dienstverlening en de werkomstandigheden, en houden we De Lijn en NMBS in openbare handen.
  • We vragen sluitende verbintenissen van de NMBS om het aanbod van 2 treinen per uur richting Brussel en Antwerpen te garanderen 
  • We zorgen ervoor dat Mortselaars gratis openbaar vervoer krijgen, zodat veel meer mensen overstappen van de auto naar de tram en de bus.
  • We verhogen het aanbod op de lijnen en maken alle voertuigen van De Lijn toegankelijk voor mensen met een beperking of voor wie een kinderwagen bij heeft. De oude PCC-trams op lijn 7 doen we cadeau aan transport musea in binnen- en buitenland.
  • Iedere bewoner heeft recht op een halte van tram of bus dicht bij de voordeur. We pleiten voor verlenging van tramlijn 15 tot in Lier en lijn 7 tot Kontich. 
  • We vervangen de vervuilende bussen door elektrische of waterstofbussen. We voorzien een aanbod met een kleinere Mortselse buurtbus, aangepast aan smalle straten, waarmee je van wijk naar wijk kan en aansluiting krijgt op het overige openbaar vervoer.
  • We pleiten voor aansluiting in Berchem op een ringtram, die kan rijden op de bestaande singelsporen, die zorgt voor een snelle verbinding van Hoboken tot Merksem.
  • We verbeteren het woon-werkverkeer, met snelle verbindingen naar grote tewerkstellingsconcentraties.

Meer achtergrondinformatie

2. Een stad met veel ruimte voor fietsers en voetgangers

  • In samenspraak met bewoners, scholen en middenveldorganisaties zorgen we voor veilige vertakkingen vanaf de fietshoofdassen naar de wijken. Hoofdverbindingen naar scholen krijgen voorrang. Straten die onveilig zijn of vol liggen met putten en gaten worden heraangelegd. Zebrapaden en fietsoversteekpunten worden vernieuwd.
  • belangrijke fietspaden worden vernieuwd om de groei van het aantal fietsers ruimte te geven. Waar nodig kunnen nieuwe fietsstraten worden aangelegd.  
  • voetpaden die er onveilig bijliggen krijgen prioriteit om heraangelegd te worden om de veiligheid van voetgangers te verzekeren. 
  • tussen de bermen worden fiets- en wandelbruggen aangelegd die voor een snelle fietsverbinding zorgen van oost naar west, en die Fort 4 verbinden met Fort 5.
  • In woonwijken richten we de straten zo in dat de zone 30 goed wordt nageleefd.
  • straten in woonwijken zonder afgescheiden fietspad vormen we om tot zone 30.
  • risicokruispunten maken we veiliger door de verkeerslichten zo af te stellen dat ze conflictvrij worden. Zo kunnen fietsers een kruispunt ook in één keer oversteken.
  • In elke buurt voorzien we toegankelijke overdekte fietsparkings, en een veel groter aanbod van fiets-boxen als bescherming tegen Belgisch weer en de diefstallenplaag, door de stad gratis voorzien voor bewoners.
  • We breiden het velo-fietsdeelsysteem uit naar Mortsel.
  • Waar fietspaden te smal en druk blijven, wordt de snelheid beperkt om onveilige situaties te voorkomen. 

Meer achtergrondinformatie

3. Gezonde mobiliteit begint bij een slimme ruimtelijke ordening

  • De vlotste en duurzaamste verplaatsing is er een die je nauwelijks hoeft te maken. We maken van Mortsel een stad waar de keuzes voor de fiets en het openbaar vervoer gewoon het meest voor de hand liggen, en zoveel mogelijk nutteloze verplaatsingen onnodig worden gemaakt. Dat wil zeggen dat in elke buurt basisvoorzieningen aanwezig zijn en dat integrale wijken worden gevormd.

Meer achtergrondinformatie

4. We scheiden lokaal en doorgaand verkeer

  • We investeren prioritair in duurzame transportmiddelen om zoveel mogelijk mensen goede en comfortabele alternatieven te geven voor het auto- en vrachtverkeer. We voorzien een verbod op doorgaand vrachtverkeer door de stadskern.
  • We aanvaarden de huidige files niet als “onvermijdelijk”. We willen dat de verkeersdruk op het centrum en de wijken vermindert. Aanpassingen moeten gebeuren na uitgebreide inspraak en vanuit een visie, in plaats  van een beleid dat bewoners van de ene straat tegen de andere opzet.
  • We vragen het stadsbestuur aan de bevolking in overleg met de gemeenten van de zuidrand een plan voor te leggen voor een gemeenschappelijke aanpak, en een omleidingsweg voor doorgaand verkeer tussen Boechout en de Krijgsbaan, die werd voorgesteld in het mobiliteitsplan van 2012. 
  • Door te investeren in bus, tram, trein en fiets, maken we de auto voor meer verplaatsingen overbodig. Wie niet dagelijks een auto nodig heeft, kan rekenen op deelsystemen met milieuvriendelijke auto’s.
  • Om de parkeerdruk te verlagen stellen we de parkings van warenhuizen, bedrijven en stad ‘s nachts en in het weekend open voor buurtbewoners.
  • Parkeerbeleid is een kerntaak van stadsbeleid. Het is een slechte zaak dat een multinational als Indigo zowel de parking onder het Stadsplein als het straatparkeren van Streeteo uitbaat, en er winst op maakt.

Meer achtergrondinformatie