Peter Mertens trapt live boekvoorstellingen "Ze zijn ons vergeten" af in Mortsel

Peter Mertens trapt live boekvoorstellingen

In de loop van één maand organiseert Uitgeverij EPO in samenwerking met de PVDA 11 voorstellingen van het nieuwe boek van auteur en PVDA-voorzitter Peter Mertens in de provincie Antwerpen. Vrijdag 11 september werd de aftrap gegeven in de Mark Liebrecht Schouwburg in Mortsel. Met veel verontwaardiging, met trotse coronahelden en met een luide roep voor sociaal beleid.

Voor de Mark Liebrecht Schouwburg was het meteen de eerste activiteit na een lange periode van sluiting wegens het coronavirus. "Ze zijn ons vergeten", het nieuwe boek van Peter Mertens, is een striemend manifest over crisis en hebzucht in tijden van corona. Een boek over de coronahelden die vandaag weer vergeten lijken, over de crisis in de zorg, over solidariteit en nieuwe hoop.
De hele activiteit verliep met extra zorg voor veiligheid. In de Schouwburg werden een honderdtal toeschouwers coronaproof verspreid in bubbels over de zaal. Felipe Cortés Osorio vertelde hoe hij als vakbondsafgevaardigde in de diamantsector zelf veilige werkomstandigheden moest afdwingen voor zijn collega's. Freja Haak (huisarts bij Geneeskunde voorhet Volk) en Dennis De Meyer (verpleegkundige in de ouderenzorg) gingen de strijd met het virus aan in de eerste lijn. Dennis vertelde over de tol van het virus in zijn woonzorgcentrum, en hoe hij en zijn collega's in de woonzorgcentra zonder wapens naar de oorlog werden gestuurd. Freja bracht haar ervaring hoe Geneeskunde voor het Volk met testen en tracen op het terrein ging, en een aanpak uitwerkte die weken nadien door de overheid werd overgenomen. Beiden stelden ze vast  dat het beleid telkens weer te laat kwam.

"Sterren zie je pas als het donker wordt"

Peter Mertens ging met de gasten in gesprek over over de zilvereconomie die massa's geld bedoeld voor zorg afleidt via woonzorgcentra naar vastgoedfondsen, over het klassevirus dat de zwaksten het hardste treft. Maar ook over de nood aan respect voor de werkende klasse, aan betere werkomstandigheden en aan de invoering van een coronataks voor dringende investeringen in een sociale samenleving. Muzikanten Tim Wuyts en Dries De Maeyer verrijkten de avond, onder meer met een prachtversie van "Maggies Farm" van Bob Dylan.
Wie het boek wil kopen kan dat in zijn lokale boekenwinkel of hier. De boekvoorstellingen van "Ze zijn ons vergeten" strijken de volgende weken neer in Deurne (15/9), Geel (18/9), Wuustwezel (20/9), Borgerhout (22/9), Ekeren (26/9), Mechelen (27/9), Turnhout (3/10), Hoboken (4/10), Puurs (4/10) en Mol (10/10). (inschrijven via http://antwerpen.pvda.be)
(Foto's: Christoph Van Dyck)
Irina Meeusen
Felipe Cortés Osorio