PVDA wil dat straatverlichting weer aangezet wordt

Sinds de invoering van het lichtplan eerder dit jaar, zijn de Mortselse wijken in duisternis gehuld vanaf 12u ‘s nachts tot 5u ‘s morgens. “We wonen in de dichtst bebouwde gemeente van Vlaanderen, maar wie na middernacht op straat komt ziet nauwelijks een hand voor zijn ogen” zegt Ward Coenegrachts van PVDA Mortsel. “Heel wat steden en gemeenten zijn ondertussen tot inzicht gekomen dat dit onverantwoord is. Met het Sfinks-festival in Boechout voor de deur is dit het ideale ogenblik voor het stadsbestuur om ook in Mortsel op de beslissing terug te komen en de nachtverlichting weer aan te zetten."

De voorbije maanden is het donker als je na middernacht op straat komt in Mortsel. Door een beslissing van het stadsbestuur werd er beslist om voor een periode van 7 jaar de straatverlichting te beperken tot enkele hoofdassen. De belangrijkste aanleiding voor die beslissing was de financiële besparing die het stadsbestuur daarmee kon doen, gezien de hoge energieprijzen en de slechte toestand van de Mortselse begroting.

Maar ondertussen heeft de overheid zelf haar steunmaatregelen voor energie aan de bevolking stopgezet en het uitgebreid sociaal tarief afgeschaft, met de boodschap dat de energieprijzen toch stevig gezakt zijn. Het is dan ook maar logisch dat de straatverlichting die een openbare dienstverlening is, ook hersteld wordt.

Want straatverlichting in druk bewoonde wijken, dat is geen lichtvervuiling, maar echt een kwestie van openbare dienstverlening en veiligheid”, stelt Ward Coenegrachts. “Die dienstverlening die moet er zijn voor iedereen. Ook voor wie ‘s nachts de straat op moet voor zijn werk, ook voor jongeren die ‘s nachts uitgaan. Dat veel Mortselaars boos zijn is maar normaal. Mijn vriend Tim, die in ploegen werkt, reageerde “Als ik om 4u45 met de vroege vertrek is het pikdonker op straat. Ze besparen op veiligheid, maar voor peperdure projecten als de renovatie van het stadhuis in Mortsel is er wel geld genoeg? Straatverlichting is toch geen luxe?””

In woonwijken zorgt verlichting voor zichtbaarheid en veiligheid. We zijn dan ook blij dat gemeenten zoals Gent, Genk, Turnhout, Geel, Aalst, Diest, Arendonk intussen verstandige beslissingen namen om terug te komen op hun plannen. De vraag is: wanneer volgt Mortsel?” zegt Ward Coenegrachts. “Voor de PVDA is het Sfinks-festival van volgende week een prima gelegenheid om opnieuw licht in de duisternis te brengen. Van 27 tot 30 juli passeren duizenden mensen na middernacht door de wijken van Mortsel, te voet, met de fiets of met de auto, bij terugkeer van het festival. Het is dan ook het ideale ogenblik voor het stadsbestuur om terug te komen op de beslissing en te zorgen dat het licht opnieuw brandt in de straten, en om dat ook na het festival zo te houden.”