Mortselaars krijgen aangetekende brief over poortjestaks, 14 jaar na beslissing gemeenteraad

Mortselaars krijgen aangetekende brief over poortjestaks, 14 jaar na beslissing gemeenteraad

14 november 2024

In de week na de verkiezingen van 13 oktober ontvingen heel wat Mortselaars een aangetekend schrijven van Stad Mortsel. Het onderwerp: "regulariseren van toegang op privé domein naar openbaar domein". Mensen die een toegang hebben van een privé domein naar openbaar domein via een achterpoortje of voetgangerspoortje, moeten een jaarlijkse belasting betalen van 50 euro. Opmerkelijk, want die beslissing om die poortjestaks in te voeren werd maar liefst veertien jaar geleden genomen door de gemeenteraad, in 2010.
 
Ward Coenegrachts (PVDA Mortsel): "In de brief staat dat er al die tijd geen sluitende lijst bestond, een lijst die pas recent zou zijn opgemaakt. Stad Mortsel schrijft ook in de brief. "Wij vragen de vergoeding niet retroactief sinds 2010, maar wel sinds 2023". Dit betekent dat alle ontvangers meteen voor 2023, voor 2024 én voor 2025 de taks zouden moeten betalen. (Het reglement zegt dat de betaling van het volgend jaar vooraf moet gebeuren, voor 31 december). Het gaat voor privépersonen dus meteen om een bedrag van 150 euro per poortje, en vervolgens een jaarlijks bedrag van 50 euro.
 
Voor de PVDA is het gewoon niet ernstig dat een bestuur 14 jaar na datum afkomt met deze poortjestaks, terwijl de bewoners die er al jarenlang wonen er nooit van gehoord hebben. Het gaat om poortjes van max 1 meter breed langs waar mensen bvb hun fiets kunnen binnen zetten.

Het lijkt geen toeval op een ogenblik dat het aftredende stadsbestuur alle mogelijke manieren zoekt om de buitensporige uitgaven aan het stadhuis te dekken. Die kosten liepen al op tot meer dan 23 miljoen euro, ruim 10 miljoen euro meer dan voorzien.  Ook de timing om dit te versturen enkele dagen na de gemeenteraadsverkiezingen, lijkt geen toeval te zijn.
 
Ward Coenegrachts: "De PVDA vraagt het stadsbestuur om de poortjestaks op te schorten.Dit is echt geen manier van doen, om mensen 14 jaar na een beslissing aangetekend aan te schrijven, en te melden dat ze sinds 1 juli 2010 "in principe"  verplicht waren zich administratief in regel te stellen. Ook wanneer je van mensen vraagt om hun poortje te regulariseren, moet dit niet gebeuren met jaarlijkse taksen. In veertien jaar is Mortsel al veel veranderd. Als men deze taks nu bij de mensen wil doorduwen zou het maar logisch zijn dat er een ernstig debat over komt in de nieuwe gemeenteraad."