Hoog tijd dat het licht weer gaat branden

De PVDA is blij om te horen dat het stadsbestuur wil terugkomen op haar beslissing om 7 jaar de openbare straatverlichting te doven. Die bocht komt er na maanden van protest. Burgers lieten van zich horen met tal van klachten. De PVDA voerde een lichtjesactie en startte een affiche-campagne. "De beslissing om te besparen op openbare dienstverlening en veiligheid is dan ook niet langer vol te houden", zegt Ward Coenegrachts. "Maar we zijn pas tevreden wanneer we weer licht zien."

Deze zomer richtte de PVDA zich nog tot het stadsbestuur met de vraag om het plan terug te draaien. Het antwoord op onze vraag was negatief. Het stadsbestuur hield vast aan de plannen om de wijken vanaf middernacht in duisternis te houden. Nochtans is het duidelijk dat dergelijk besparingsbeleid niet op zijn plaats is in de drukst bebouwde gemeente van Vlaanderen. Mortsel leeft, en heel wat mensen zijn 's nachts onderweg. Arbeiders die 's nachts werken, jongeren die uitgaan, ... Die woonfunctie is het allerbelangrijkst op het kleine grondgebied van onze gemeente.

"Weer licht na middernacht", dat was de boodschap die we in de spotlights zetten met onze lichtjesactie in Mortsel Dorp op eind juli, bij de uittocht van het Sfinks festival. Met die actie zorgde we voor licht rond de Sint-Benedictuskerk, en deelden we fietslampjes uit aan wie die zelf vergeten was. "Weer licht na middernacht" was ook de boodschap van onze affiche die we  verdeelden op de jaarmarkt van Mortsel.

"Dat er op de gemeenteraadscommissie werd afgesproken om tijdens de gemeenteraad van oktober de beslissing terug te draaien, is dan ook een stevige bocht, en een overwinning voor iedereen die zijn stem liet horen de afgelopen maanden met brieven en telefoons aan het stadsbestuur, met reacties op sociale media. Het is een goeie zaak dat er naar al dat protest wordt geluisterd." zegt Ward Coenegrachts. "Maar tot vandaag is er geen duidelijkheid wanneer en hoe het licht opnieuw aan gaat. Burgemeester Broeckx zei dat het een optie is om één op twee verlichtingspalen te gebruiken, maar benadrukte ook dat na het nemen van een beslissing op de gemeenteraad van oktober, de verlichting niet van de ene op de andere dag weer zal gaan branden."

"Om die reden zullen we de volgende weken ook de aandacht blijven vestigen op deze eis, tot de Mortselse wijken effectief weer kunnen rekenen op de nodige verlichting. Ook jij kan ervoor zorgen dat er werk wordt gemaakt van de beloftes, door een raamaffiche uit te hangen en je stem te laten horen. Openbare straatverlichting is, is echt geen luxe in de dicht bebouwde wijken van Mortsel."

Bestel je affiche hier: https://mortsel.pvda.be/weer-licht-na-middernacht

(Gazet Van Antwerpen, maandag 1 augustus 2023)
lichtjesactie-1