Invoering Diftar in afvalophaling Mortsel is een bijzonder slecht idee

Dinsdag 29 september voerde de Mortselse gemeenteraad het debat over de invoering van het Diftar-systeem met containers en betaling per gewicht voor de afvalophaling. Alle oppositiepartijen stemden tegen, maar de bestuursmeerderheid onder leiding van N-VA keurde het goed. Diftar is dan ook een bijzonder slecht idee.

๐Ÿ‘‰ In alle andere gemeenten waar het ingevoerd werd blijkt de huisvuilophaling een pak duurder te worden. De overstap naar Diftar op 1 mei 2021 is op die manier een rechtstreekse belastingverhoging. Opnieuw gaat de Mortselaar meer betalen voor minder dienstverlening. Want met Diftar gaan we van wekelijkse naar tweewekelijkse ophaling.

๐Ÿ‘‰ Of je nu 900โ‚ฌ of 9.000โ‚ฌ verdient per maand, je betaalt evenveel voor je kilo huisvuil. De stad zorgt dan wel voor gedeeltelijke compensatie voor de minst bedeelden, maar wie daar buiten valt, betaalt in verhouding tot zijn inkomen veel meer dan een grootverdiener.

๐Ÿ‘‰ Diftar is erg onpraktisch voor iedereen die in een appartement of rijhuis woont. Hoe moeten mensen in een appartement zonder lift die container naar boven en beneden brengen? Wat moeten oude mensen doen die nu wel een kleine zak kunnen tillen, maar geen weg kunnen met een container? Wie geen garage heeft moet zijn container telkens door zijn huis rollen.

๐Ÿ‘‰De PVDA is absoluut voorstander van minder afval. Maar Diftar presenteert de rekening aan de gewone man, niet aan de veroorzakers van afval, namelijk de bedrijven die ons overstelpen met allerlei onnodige verpakkingen en snel verslijtende rommel.

๐Ÿ‘‰ De Intercommunale Igean, waar N-VA burgemeester Broeckx voorzitter van is, wil een steeds hoger rendement. PVDA voerde deze zomer nog actie tegen de beslissing van de bestuursleden om hun eigen presentiegelden te verdubbelen. Het is niet aan de burgers om meer te betalen om het rendement van Igean te verbeteren.