In gesprek met Ward Coenegrachts, lijsttrekker PVDA Mortsel

De PVDA zit in de lift. Ook in Mortsel. En dus is het tijd om een versnelling hoger te schakelen. Een interview met Ward Coenegrachts, woordvoerder van de afdeling en lijsttrekker voor de verkiezingen in 2018.

Hoe loopt het met de PVDA in Mortsel?

Ward Coenegrachts. Er komen voortdurend nieuwe leden bij en onze leden hebben hoge verwachtingen. We zijn dus klaar om in 2018 met een sterke kandidatenlijst deel te nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen. We gaan in Mortsel de PVDA op de kaart zetten. En dat is dringend nodig ook.

En jij wordt de lijsttrekker?

Ward Coenegrachts. Dat klopt. We voelen dat het tijd is om een nieuwe wind te laten waaien en daar willen we volledig voor gaan. Ik vorm samen met de voorzitter van PVDA Mortsel, Erik Vandenhoeck, een stevige tandem, maar we staan niet alleen. Het voorbije jaar hebben we een hele ploeg kunnen opbouwen met mensen die erg gemotiveerd zijn voor deze nieuwe uitdaging.

Hoe lang woon jij al in Mortsel?

Ward Coenegrachts. Dat is nu 14 jaar. Mijn twee kinderen werden nog geboren in Berchem, maar in 2003 verhuisden we naar de Molenstraat. Ondertussen ben ik 44 en al heel wat jaren actief in de PVDA. Ik maakte de voorbije jaren deel uit van de provinciale leiding en ik werk als bediende bij de groepspraktijk De Bres van Geneeskunde voor het Volk in Deurne. We bieden er al vijfendertig jaar gratis eerstelijnsgezondheidszorg aan voor de mensen uit de buurt.

Heeft Mortsel wel nood aan nog een linkse partij in de gemeenteraad?

Ward Coenegrachts. In Mortsel en in onze maatschappij is er een grote nood aan een echte linkse, progressieve partij. De machtspartijen volgen allemaal de logica van kostenefficiëntie en besparen op alles. Daar moet dringend verandering in komen. De grote meerderheid van de Mortselaars willen leven in een warme sociale samenleving. Daar ben ik zeker van. Wij zijn gewone mensen die de mening van de gewone Mortselaar willen laten klinken op de gemeenteraad.
Bij ons vind je ook geen postjesjagers of graaiers. Het is de PVDA die de kat de bel aanbond over de overdreven verloning van bepaalde politici en mandatarissen. Hoe kunnen ze nu weten hoe duur het leven is voor de gewone mensen, als ze een loon van 5000 of meer verdienen. Daarom is het belangrijk dat er mensen met een gewoon inkomen in de gemeenteraad zetelen.

Wat is jullie visie op de gemeente?

Ward Coenegrachts. Wij zijn de sociale oppositie van deze gemeente. Mortsel heeft een diverse linkse oppositie echt nodig als we de stemmen die de afgelopen jaren naar rechtse partijen gingen, willen terughalen. Wij hebben een positieve visie en een duidelijk uitgangspunt: een gemeente op mensenmaat, die er staat voor iedereen. Betaalbare woningen en meer en betere openbare diensten vinden we bijvoorbeeld heel belangrijk.

Bouwen aan een sociale gemeente, dat doen we samen. Daarom starten wij vanaf september ook met een grote bevraging. We willen maar liefst 600 Mortselaars bevragen over wat anders kan en wat beter moet. Het wordt wellicht de grootste bevraging uit de geschiedenis van Mortsel.

Ten slotte: kan je met één of twee zetels het verschil maken? Je zit daar naast 27 of 28 andere gemeenteraadsleden van andere partijen.

Ward Coenegrachts. Voor ons gaat het niet enkel om een zetel hier of een nieuwe meerderheid daar. Wij willen een beweging opbouwen van onderuit, samen met de mensen. Een beweging van alle werkende mensen, alle jongeren en alle mensen die het moeilijk hebben. En zo’n beweging van heel veel gewone mensen heeft ook een stem nodig in de gemeenteraad. We zullen daar samen aan werken.