Steeds minder openbare aanplakborden

Enkele dagen terug kregen we de lijst van officiële aanplakborden voor de gemeenteraadsverkiezingen. Het aantal openbare borden is daarin verminderd tot zes, terwijl het aantal inwoners in Mortsel flink is toegenomen. Help de PVDA als partij zonder monsterbudget om ook zichtbaar te zijn, hang zelf een affiche aan je raam!

Het ziet er naar uit dat ook het Mortselse bestuur stappen zet om verkiezingen steeds meer uit het straatbeeld te laten verdwijnen. Waar er in 2014 nog 9 publieke aanplakborden stonden, worden die nu beperkt tot 6. De vroegere borden aan het Weerstandsplein (langs de Liersesteenweg), de Zilverbeeklaan (tegen Deurnestraat) en de Edmond Thieffrylaan (aan speeltuin) verdwijnen.

De publieke borden zijn in heel de geschiedenis een kwestie van democratie geweest, waar alle deelnemende partijen zich op openbare plekken in de stad op gelijke voet konden voorstellen. Door deze te verminderen kunnen de traditionele partijen nog gemakkelijker domineren in de media. En worden verkiezingen nog meer gevoelig voor wie het meeste geld heeft voor peperdure betalende reclamecampagnes.

In Antwerpen zorgde Bart De Wever er zo alvast voor dat de publieke aanplakborden helemaal verdwenen, zodat het grote geld nog zwaarder kan doorwegen. Andere traditionele partijen gaan er makkelijk in mee met argumenten van "propere stad". Alsof hun 20 vierkante meter billboards geen papier verbruiken. Door verkiezingen uit het straatbeeld te bannen wordt het deelnemen aan democratie zelf hoe langer hoe meer naar de folklore verwezen. Waarbij de grote partijen zich dan wel smalend uitlaten over de groeiende groep van mensen die niet meer weet dat het verkiezingen zijn, of niet meer geïnteresseerd is in politiek.

Wil je de beleidspartijen geen cadeau doen en de tegenkracht ook zichtbaarheid geven? Bestel dan je PVDA-affiche of V-bord en hang er zelf een aan je raam! Bestel ze hier, we bezorgen ze snel! Of gebruik je virtuele venster op sociale media om jouw steentje bij te dragen voor sociaal beleid! Heel erg bedankt voor je steun.