Skip to content

Een Captain Jack pretpark? Stop de commercialisering van openbare ruimte!

Een Captain Jack pretpark? Stop de commercialisering van openbare ruimte!

Te gek voor woorden, het plan waarmee de Vlaamse regering (N-VA, Open VLD en CD&V) mee op de proppen kwam. Op 8 februari maakte ze bekend dat ze groen licht geeft voor de ontwikkeling van een recreatiepark luchtvaart aan de Krijgsbaan via een langetermijnconcessie. Het verkeer in de zuidrand staat stil, bus- en treinvervoer worden in Mortsel continu verminderd. Maar alsof de mobiliteitsproblemen in de regio nog niet groot genoeg zijn, hebben Jambon en co weer nieuwe immo-plannen klaar die de problemen nog groter maken. Meter na meter open ruimte wordt verpatst aan de commercie in een van de dichtst bebouwde regio’s van het land.

1. Verkeersinfarct

De argumenten tegen dit plan liggen nochtans voor de hand. Iedereen die in de regio woont of er regelmatig voorbij komt weet: het verkeersinfarct in Mortsel en de zuidrand is er compleet. Bovenlokale oplossingen blijven uit. Door een gebrek aan investeringen in het openbaar vervoer wordt er geknipt in trein- tram- en busaanbod. Ook de Oosterweelwerken zullen zich de komende jaren laten voelen. En net hier wil de Vlaamse regering een nieuwe werf opstarten, die jaren gaat duren en dan veel extra bezoekers wil aantrekken? We hebben echt geen hopen extra verkeer nodig. We hebben stevige investeringen nodig in meer openbaar vervoer en minder doorgaand verkeer.

2. Vermarkting publieke grond

In Mortsel en de zuidrand is de bouwwoede al jaren een probleem. Besturen en overheden verkopen altijd maar meer terreinen aan projectontwikkelaars en immobedrijven die ze vol bouwen met lucratieve projecten. Nieuwe appartementsgebouwen nemen groen en openbare ruimte weg. Betaalbare woningen komen er nauwelijks bij, in tegenstelling tot winstgevende kantoorruimtes die snel moeten opbrengen. Zo komen er steeds meer publieke gronden die van de gemeenschap waren, in commerciële handen. Overheden geven de zeldzame sleutels uit handen waarmee ze vorm kunnen geven aan een sociale, ecologische toekomst.
De burgers krijgen de boodschap om individuele inspanningen te doen voor de toekomst: ontharden, water- en energieverbruik verminderen, verstandig omgaan met ruimte. Maar voor het grote geld staat er geen rem op de bouwwoede. Nee Captain Jack, dit moet geen speeltuin voor bouwbedrijven worden.

3. Afbouw van ruimte voor recreatie en sport

De ontwikkelaars van Captain Jack willen dat er recreatie komt? Maar in de betrokken zone was er tot voor kort recreatie. Gezonde en toegankelijke recreatie, met een werking die er al vele jaren was door Baseball & Softballclub Mortsel Stars en VK Helderhoek. Hun sportwerking moest verhuizen naar het Sportlandschap voor de komst van de KMO-zone. Enkele honderden meters verder moesten ze terug opbouwen, zonder de mogelijkheid van kantine die voor de nodige inkomsten zorgt. Terwijl dit ook een basis had kunnen zijn om recreatie en groen rond uit te bouwen. Dit is de enige logische invulling van deze zone in een zo druk bebouwd gebied: een vrij toegankelijke recreatiezone vol groen, perfect gelegen langs een uitvalsfietsostrade vanuit Antwerpen.

4. Verankering van de luchthaven

Dat de Vlaamse regering haar goedkeuring geeft, heeft ook alles te maken met de luchthavenlobby en het privéjet transport. Ondanks de vele cijfers over de financiële put van de luchthaven in Deurne, willen de belangengroepen op alle manieren hun project verankeren op terreinen van het Vlaams Gewest. Het doel om de uitbreiding van de dure luchthaven nu te betonneren met een pretpark en een torenhotel is doorzichtig. Dat er ook megalomane plannen bij komen voor een monorail vanuit Mortsel-Oude God, terwijl het vandaag nog niet eens mogelijk is om het normale treinaanbod richting Antwerpen en Brussel aan te bieden, maakt het verkoopspraatje van Captain Jack helemaal potsierlijk.

5. Geen inspraak

Wat telkens terugkomt in de bouwdossiers, of ze nu in Antwerpen, Mortsel of op Vlaams niveau beslist worden, is dat ze los staan van elke inspraak van de buurt. Wat willen de inwoners van de dichtst bebouwde regio van Vlaanderen dat er met hun omgeving gebeurt? Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat dit aan hen gevraagd werd. Maar nee, ook al zijn het hun partijgenoten die Vlaanderen besturen, het lokale bestuur valt uit de lucht bij de bekendmaking. In dit dossier toont de N-VA weer eens aan dat wat ze zelf doen, ze alles behalve beter doen: minder democratie, minder inspraak, en meer vriendjespolitiek. Wat hebben we dan wel nodig? We hebben een overheid nodig die in gesprek gaat met de hele omgeving, en een plan op tafel legt. Een overheid die openbaar vervoer snel versterkt en in afwachting daarvan zeker geen extra problemen creëert. De werking van (sport)verenigingen moet gefaciliteerd worden in plaats van het voor hen moeilijker te maken. En als het over openbaar terrein gaat, dan moet het gedaan zijn met zomaar publiek bezit uit te verkopen aan de commercie. Elke sleutel die we nog in handen hebben om sociaal beleid te voeren, houden we dan zelf in handen. Het wordt tijd dat we de openbare ruimte, die vandaag steeds meer gebruikt wordt voor commerciële doelen, herwinnen. En dat we onze omgeving opbouwen vanuit sociale en ecologische noden.

 

Update 7 maart.

Het is een goede zaak dat er grote eensgezindheid bestaat in de Mortselse gemeenteraad over de afwijzing van dit plan. De vraag is echter wat het standpunt is van de politieke partijen in de Vlaamse regering. Bij de stemming in de Antwerpse gemeenteraad van 6 maart, steunde enkel de PVDA de motie van Groen tegen Captain Jack. CD&V onthield zich, alle andere partijen stemden tegen.

 

(foto's afbraak terreinen Mortsel Stars, 9/3/2023)

mortselstars1.jpeg

mortselstars2.jpeg

mortselstars3.jpeg